Schimbarea jobului sau schimbare la job?
Autor: Mirabela Grigore, HART Human Resource Consulting, adaugat in data de 26.11.2007
Decizia de a gasi un alt job poate veni in urma unor sentimente de nemultumire si frustrari acumulate pe parcursul profesional din cadrul unei anumite companii. Iar cauzele sunt multiple: de la relatii defectuoase cu colegii sau superiorul direct, aspecte legate de continutul jobului, plafonarea in dezvoltarea personala, dorinta de a avansa ierarhic, pana la nerecunoasterea meritelor personale.

Ceea ce propun in cele ce urmeaza nu este compromisul, ci analiza unor probleme, obstacole care pot fi depasite prin comunicare, atunci cand organizatia actualului loc de munca are atu-uri care v-ar avantaja (domeniu, istoric si obiective pe termen lung, programe de pregatire profesionala etc).

Ce se intampla cand aceste nemultumiri sunt tratate fara prea multa atentie si consideratie? Exista pericolul de a ramane permanent in aceasta stare de nemultumire, de a nu te mai putea concentra pe ceea ce ai de facut si de a fi intr-o continua stare de alerta, lucru care nu te ajuta in nici un fel la locul de munca. In plus, exista riscul unei decizii pripite, in conditiile in care nu ai incercat sa descoperi daca lucrurile care te nemultumesc pot fi schimbate in directia dorita.

Iata ce propun:

Pasul 1: Analizeaza problemele care constituie o bariera in dezvoltarea ta profesionala la actualul loc de munca (este vorba de o componenta de atitudine sau de comportament?)

Pasul 2: Identificarea cauzei situatiei si luarea in considerare a posibilitatii de corijare.

Pasul 3: Stabileste o discutie cu superiorul direct in care sa comunici problema care te deranjeaza. Vorbeste despre planurile tale de dezvoltare profesionala in cadrul companiei si de obiectivele pe care ti le-ai stabilit, precum si de barierele intampinate sau factorii demotivatori si cauzele lor. Discuta despre masura in care poti beneficia de suportul lui/ei atat in rezolvarea acestei probleme specifice, cat si in eforturile tale de a avea maximul de eficienta in activitatile pe care le intreprinzi.
Nu trebuie sa manifestati nicio reticenta fata de o astfel de conversatie cu seful, deoarece orice manager este interesat ca echipa pe care o are in subordine sa performeze cat mai bine, iar membrii ei sa fie satisfacuti la locul de munca, contribuind astfel la retentia fortei de munca.

Pasul 4: Elaborarea unei strategii de rezolvare a situatiei frustrante, pe baza discutiei cu superiorul direct; aceasta poate consta in stabilirea unor actiuni de intreprins pe viitor, pentru a se evita situatiile similare sau in agrearea asupra unor oportunitati/provocari care sa iti sustina dezvoltarea profesionala continua. De asemenea, stabileste de comun acord cu seful tau o data la care sa purtati o discutie viitoare de follow-up pentru a identifica progresele inregistrate pana in acel moment, factorii demotivatori care inca persista si modalitatea de gestionare a acestora.

Pasul 5: “Schimba-ti atitudinea”, am citit intr-o carte; aceasta este cheia marilor schimbari. Nu mai fi negativist, nu mai sta incruntat si morocanos toata ziua. Zambeste mai des, fii deschis, comunica. Munca ne ocupa prea mult din viata ca sa ne permitem sa nu ne placa munca pe care o facem sau mediul in care lucram.
Schimba-ti atitudinea fata de continutul job-ului: nu considera ca sarcinile pe care le ai in gestionare sunt plictisitoare, marunte sau cele pe care nimeni nu vrea sa le faca; orice piesa din angrenajul complex al organizatiilor este esentiala in functionarea mecanismului. Gandeste-te la persoanele care beneficiaza de serviciile companiei si la importanta ca tu sa contribui optimal la livrarea unor produse/servicii impecabile.
Schimba-ti atitudinea fata de colegii de la locul de munca/superiori: prin comunicare deschisa din partea tuturor membrilor colectivului si aderarea la acelasi obiectiv comun organizational, mediul de lucru va deveni mai inviorator, placut.

Dupa analiza optiunilor, discutia cu seful si identificarea solutiilor propuse ar trebui sa stii pana in acest moment daca este in avantajul tau sa continui in cadrul companiei actuale sau sa iti cauti alt job.

“Simpla schimbare a circumstantelor exterioare nu este o garantie a faptului ca lucrurile nu se vor repeta. Adevarata schimbare vine intotdeauna din interior si antreneaza o modificare a viziunii care ne permite sa sesizam oportunitati nebanuite in situatia exterioara.” (Virgiliu Ricu, psihoterapeut)

Sursa: Hart.ro
Toate articolele din categoria «La munca»
Recomanda articol    Yahoo Messenger    Facebook    Twitter
22 comentarii
hector_ spune:
29.11.2007, 09:11:43
Chiar nu pot fi si romanii originali?! Trebuie sa preluam textele americane din domeniu?! Unii nu au noroc la job-uri bune si poate le merita. Nu traim in meritocratie, traim intr-o jungla in care poti avea succes chiar daca esti prost facut gramada. Important e sa ai tupeu, pila necesara si noroc. (Cine nu a avut ghinion, nu stie cum e sa ai noroc.) Cei de la resurse umane n-au nici o tangenta cu realitatea romaneasca. Debiteaza din cartile americane de psihologie sau dezvoltare personala si nu vin cu nimic nou. Nici macar nu adapteaza testele!!! Rusine, oameni buni! Mai bine v-ati pune mintea la contributie. Inovatia este motorul progresului. Fara inovatie vom ramane o colonie. Voi, cei de la resurse umane, bucurati-ba de salariile mari si bateti campii in continuare.
hector_ spune:
29.11.2007, 09:11:48
Nu mai dati sfaturi de suprafata gen: "zambeste mai mult, gandeste-te ca munca ta (de rahat, care nici macar nu iti intra in atributii) este importanta pentru clienti bla-bla... Reprimarea sentimentelor genereaza boli si supraincarcarea subconstientului. Daca bagam gunoiul sub pres nu inseamna ca am facut curatenie! Doh!
olihouse spune:
29.11.2007, 13:11:28
va credeti destepti cu pshihologia voastra,da-ti sfaturi care scuzati-ma nu au nici o valoare in societatea asta tip ,,JUNGLA " in care traim. M-ai bine v-ati axa pe subiecte de actualitate, ca cele legate de modul in care poate accede cineva pe un post oricare ar fi acela daca nu are,,PCR'' la baza (mai pe intelesul vostru ,pile,cunostinte si relatii ) .Degeaba ai pregatire in orice domeniu daca nu ai relatii, poti sa aplici la sute sau mii de joburi ca nesimtitii din companii nu i-ti dau nici un raspuns. Mai bine decat sa da-ti sfaturi faceti ceva ptr toti aceia care cauta de lucru si nu gasesc din cauza smecherilor din piata de resurse umane.
cozga spune:
30.11.2007, 13:11:52
Multumesc pentru articol... desi este putin cam tarziu. Am facut pasul decisiv. Citind articolul mi-am dat seama ca am facut chiar pasul corect pentru ca, asa cum se specifica in final, "“Simpla schimbare a circumstantelor exterioare nu este o garantie a faptului ca lucrurile nu se vor repeta." Nu mai am demult 25 de ani si imi va fi greu sa imi gasesc un alt job. Dar tocmai pentru ca nu mai am 25 de ani nici nu vreau sa fiu tratat ca atare: sunt o persoana cu multa experienta care - din pacate - ofera totul cerand prea putin in schimb. Sper ca mai pot schimba aceasta la mine!
sorin69sima spune:
03.12.2007, 20:12:20
De ce trebuie sa va plangeti neaparat de "nesimtitii" din marile companii, ptr. ca eu personal sunt satul de nesimtitii care baga limba in urechea sau c....l presedintilor de companii, de marii directori aflati in functii de decizie, fara ca presedintele sa aiba habar de ceea ce se intampla in propria ograda. Noi trebuie sa schimbam acest sistem invechit si comunist. Solutii sunt destul de putine sau prea putin de pus in practica. Oare unde gresim? Sa ne gandim ca putem sa schimbam atat imaginea noastra ca si profesionisti la locul de munca, dar sa aducem si argumente in favoarea noastra care pot schimba in bine situatia companiei la care lucram.
kay_d spune:
04.12.2007, 00:12:15
Ce sa schimbam fratilor? Atat timp cat directorii isi angajeaza in companie tot felul de incapabili, veniti prin pile, cunostinte si relatii, care nu stiu sa faca nimic, dar nici sa invete nu pot(si nici nu vor), pe principiul "las' ca face altul mai prost", cred ca cea mai buna decizie este demisia. Acolo n-ai ce schimba, nu poti schimba mentalitatea tuturor. Eu m-am saturat sa fac si munca altora si sa iau toate suturile in dos pentru greseli care nu-mi apartin, pentru ca cel care are pile nu poate fi criticat. Am decis sa plec si sa sper ca poate in alt loc va fi altfel, desi nu e primul loc de munca in care mi se intampla aceste lucruri. Insa traiesc cu speranta ca poate, poate...
taurusro spune:
04.12.2007, 13:12:50
Mi-am dat seama ca intr-adevar cei de la HR traiesc pe alta lume. BAFTA tuturor in cautarea job-ului perfect :)
lauraplanner spune:
06.12.2007, 11:12:17
Piata de munca din Romania este infectata. Un virus necrutator, purtator de tulpini comuniste a invadat-o. Exista tratament dar este de lunga durata iar insanatosirea nu-i garantata 100 %.Sfaturile din articol sunt total paralele cu REALITATEA. Cliseul occidental nu-i adaptabil la noi in tara.Trebuie schimbate multe, intai mentalitatea romanului corupt, care nici macar cand e pe moarte nu rezista impulsului de "a da ceva" doctorului, ca sa-l trimita mai repede pe "lumea cealalta".Sper sa traiesc sa vad ca macar s-a demarat "MAREA SCHIMBARE" dar... sunt cam pesimista...
kobra_97 spune:
06.12.2007, 20:12:33
este foarte placut
georgetaenea spune:
06.12.2007, 20:12:36
Of, of, ce mai sfaturi dati ! Mai ca-mi vine sa le pun in aplicare dar cu siguranta mi-ar fi mila de mine. Da, am si eu mari frustrari profesionale chiar daca lucrez in domeniul pentru care m-am pregatit si am o experienta considerabila. Ma intristez insa zilnic cand vad ca se lucreaza la marea golaneala, scuzati va rog. Nu intereseaza insa pe nimeni, nici pe manageri, nici pe actionari. Important este sa-si dubleze, tripleze etc. profitul. Cat tine, tine, cand nu mai tine, deja si-au facut plinul. Departamentul de RU ....ne-am putea desfasura activitatea si fara el, nu ne ajuta cu nimic, nici pe noi salariatii, nici pe cei care-i platesc. Ei, dar exista si psiholog care face odata la cativa ani cate un test pe colective, deh trebuie sa-si justifice salariul...Credeti ca asa putin cat este analiza lui de climat de munca, pulsul echipelor de munca intereseaza pe cineva din staf ? Cu siguranta nu. Cum sa-mi schimb eu atitudinea cand vad ca nimic in jurul meu nu se schimba, ba mai mult constat ca se accentueaza tot mai mult tarele comportamentale a celor care ne conduc. Eu m-am hotarat: de ce sa joc teatru ? Nu sunt actrita, lucrez in cu totul alt domeniu. De ce sa ne schimbam noi atitudinea, comportamentul si ei de ce nu ? Mi se pare mie s-au chiar am dreptate: avantajul este al lor sa aiba echipe eficiente. Daca-i spun sefului framantarile mele cu siguranta se va distra pe cinste si ii voi parea ciudata, desigur. Mai bine pornesc in marea cautare a job-ului perfect. Cu putin noroc poate il gasesc, daca nu macar sper ca undeva exista acel loc de munca, desi....poate devin naiva.
kobra_97 spune:
06.12.2007, 20:12:44
va fut daca nu faceti nik
al77on spune:
09.12.2007, 18:12:33
In caz ca nu va-ti dat seama traim realitatea pe care am acceptato in 1990.Doresc sa pot gasii si eu locul ideal unde sa ma simt util,fara sa tii sa spuna ca esti dubios ptr ca nu consumi alcool si nu accepti sa dormi in timpul serviciului.Unde pot sa-mi ofer serviciile de agent de paza sau ori-ce care sa-mi aduca un venit decent din care sa-mi pot ajuta familia sa faca fata mediului din ce in ce mai ostil din toate punctele de vedere?
felicia.tansanu spune:
09.12.2007, 19:12:27
sint de acord cu tine georgeta .imi place foarte mult cum gindesti!eu fac resurse umane dar nu vreau sa-mi schimb domeniul desi ma confrunt cu o situatie similara:oameni care nu se pot desprinde de gindirea comunista si care nu dau importanta acestui domeniu intr-o firma .e si asta un compartiment.hirtii atit.
ioan_gheorghe spune:
10.12.2007, 14:12:03
Va multumesc pentru sfaturile d-vs,acestea sunt valide intr-o tara mormala,nicidecum in Romania,unde casta politicienilor a pus stapinire pe toate posturile bine platite,si pe cele cu caracter electiv,si pe cele strict profesionale,care,ar trebui sa fie ocupate prin concurs.Nu ma simt frustrat,domnilor,din pacate aceasta este realitatea de jungla in care traim.Cum comentati,d-le psihoterapeut,urmatoarea propunere a omnipotentilor zilelor noastre?:"Bai baiete,te punem director,esti O.K. profesional,dar ai o saptamina sa te inscri in partidul cutare sau cutare.Vom face o echipa de spargem tot."Dupa cum vedeti,domnule psiho-,nu e nici un aspect de frustrare personala,ci de atitudine-intri sau nu intri in casta impura a politrucilor?.Si dupa cum au tratat aceste aspecte si ceilalti repondenti, se pare ca am dreptate in demersul meu de a-mi cauta un job numai pe criterii profesionale.Stiti cumva, undeva in Romania,un astfel de loc,domnule psiho-?.
baboorica spune:
10.12.2007, 17:12:09
georgetaenea ... pana la urma departamentul resurse umane nici nu are interesul de a va ajuta pe voi "ceilalti angajati".Departamentul resurse umane gestioneaza activitatea voastra in firma si va da salariile pe care le decid cei mai mari... nu stiu la ce te astepti din partea acestui departament.... si dintotdeauna se stie ca intr-o firma fiecare demonstreaza ce poate si isi vede de treba lui ca sa ii fie bine.Mai gandeste si tu la rece treburile si nu mai da vina pe toti pentru esecurile sau dezamagirile pe are le traiesti.O sa ajungi la nebuni daca o sa continui asa ... :)
baboorica spune:
10.12.2007, 17:12:37
nu stiu ce atatea vorbe in vant ... eu lucrez in resurse umane si am inceput de jos, am inavatat lucrand si furand de la cei mai batrani si acum ma bucur de un bagaj de informatii destul de bogat.Este adevarat ca departamentul nostru este desconsiderat dar totusi am inceput sa am si eu un cuvant de spus si in fata sefului si in fata clientilor.Nu stiu daca tine de atitudine cat tine de siguranta pe care o ai in ceea ce faci.Nu o sa renunte niciodata un angajator la tine daca esti bun din punct de vedere profesional chiar daca iti mai face zile fripte din cauza pilelor.Daca stii ca esti bun si ai demonstrat asta incearca doar sa spui ca vrei sa pleci si lucrurile or sa se schimbe ... sa nu incerci insa sa faci lucrul asta daca ai si cea mai mica incertitudine... Asa ca nu va mai plangeti atat ca pilele au prioritate in tara noastra ca nu este asa ... eu nu sunt pila si m-am ridicat singura prin munca ::))
g_elis spune:
12.12.2007, 23:12:39
este foarte interesant pentru ca toata lumea plange cu pile si alte pile. eu nu am intalnit asa ceva si cu siguranta nu exista acolo unde compania are nevoie de persoane inteligente de forta de munca calificata. daca majoritatea se duc acasa si deschid calculatorul pentru a vedea filme si a se juca atunci nu mai plangeti ca traim intr-o jungla, aceasta jungla se numeste necunoastere si lipsa dorintei de informare. este absurd ca intr-o tara care are deficit de forta de munca sa veniti si sa plangeti. daca este sa discutam despre resurse umane, si eu sunt de parere ca o pustoaica de 21 ani nu are ce cauta intr-o asemenea firma si sa fie numita consultant care sa iti dea si idei in cariera. sa fim seriosi totusi, ea nu stie decat ce se cere pe piata si tot ce face este sa interfateze cererea cu oferta, poate mai tarziu sa cunoasca si oamenii. locuri de munca pe criterii profesionale sunt peste tot, este doar necesar sa fi ajuns la acele criterii, totusi fara un pic de munca cred ca este imposibil. se pare ca sunt povesti de succes si povesti triste, dar daca va doriti mai mult veti reusi.
gliganmariaelisabeta spune:
13.12.2007, 16:12:52
Vreau sa va spun ca am muncit intr-o companie mare, in care am intrat absolut fara nici o relatie (traducere = pila). M-am bucurat de acest "favor" datorita faptului ca muncisem 3 luni doar pentru materiale promotionale, un soi de internship... Am avut un car de responsabilitati si, in timp, fiind foarte draguta, am mai acumulat si altele. In momentul in care o companie concurenta mi-a facut o oferta foarte atragatoare, am vorbit cu seful meu direct si mi-a spus sa raman ca lucrurile se vor indrepta. Regret ca l-am ascultat ! Am demisionat de curand datorita faptului ca am inceput sa am dureri acute de cap si hemoragii nazale in fiecare seara. Problemele cu colegii ( in mare masura "de bani gata" ) erau frecvente deoarece depindeam de ei in a-mi duce la indeplinire sarcinile si nu isi faceau treaba corespunzator. Nu puteam sa ma plang nimanui deoarece toti aveau "spate". Nu exista alte solutii in aceste situatii decat sa pleci. Va spun din proprie si trista experienta. Sunt foarte tanara, am timpul inainte, insa fara relatii este enorm de greu sa supravietuiesti in jungla asta afurisita a vietii.
orastie spune:
28.12.2007, 20:12:15
Stimata d-na,poate sunteti prea idealista,sau poate sunteti inconjurata de un colectiv f.puternic, caci altfel nu imi pot explica aberatiile pe care le debitati;ce face-ti cind nu va primeste managerul? Eu sunt un amarastean de ing. dintr-o obscura localitate din provincie(cum va place voua miticilor sa spuneti)si directoarea nici nu ne baga in seama.
19490428 spune:
24.01.2008, 19:01:04
Stimata,nu iti face probleme din cauza aceasta pentru ca nu ar rost sa pierzi timpul de pomana.Apuca-te de o afacere mlm si vei vedea altcumva lucrurile vietiisi sensul cauta-ma pe popescernest@yahoo.com si nu vei regreta.Cu multa stima Edi di Timisoara
mia_rusu spune:
22.02.2008, 13:02:41
realitatea sta in felul urmator :ai bun simt, te pricepi in ceea ce faci , esti corect ,ne te plangi esti considerat fraierul companiei , ptr. ca in momentul in care ripostezi primesti tot felul de mesaje, deci in momentul in care simti ca nu mai faci fata pleci ....nu mai spera nimic , si nu mai ai ce analiza nu merita tocmai am facut-o si eu .........
carmena72 spune:
18.10.2008, 12:10:31
Sunt de acord cu tine Mia.In punctul asta am ajuns eu...urmeaza doar pasul final.. asta in functie de cat de repede imi gasesc altceva de lucru
add comment
 
   Copyright © 2012 BestJobs Recrutare SA     Despre noi    Blog    Conditii    Confidentialitate    Ajutor    Site Map
 
     
 
close
Intra in cont
Conecteaza-te cu Facebook
 
     
Intra in cont
Am deja cont
Vreau cont BestJobs
Adresa ta de email
Parola
Introdu o adresa de email
Alege o parola
Prin conectarea cu Facebook sau apasarea butonului `Inregistreaza-ma`, declari ca esti de acord cu Termenii si Conditiile de utilizare a site-ului.